Duniakini93

SEMASA,TEKNOLOGI,KESIHATAN,RUJUKAN,SEMAKAN

Cari Info Disini...

Isnin, 20 Ogos 2018

Cara Mengatasi Susah Buang Air Besar


Punca Susah Buang Air Besar :

1. Pengaruh Ubat-ubatan




-Mengambil ubat-ubatan tertentu boleh menimbulkan efek sampingan untuk anda susah buang air besar. Ubat-ubatan tersebut biasanya meliputi suplemen kalsium, suplemen zat besi, obat antiepilepsi, antidepresan, antipsikotik dan diuretik.

2.Pengaruh Gaya Hidup




-Pola makan yang kurang sihat, seperti kekurangan serat serta kekurangan cairan, dapat memicu terjadinya susah buang air besar. Selain itu, perubahan pola makan dan terlalu banyak mengambil produk olahan susu juga boleh menyebabkan susah buang air besar.

3. Menunda Untuk Buang Air Besar




-Sering kali  terjadi pada anak kecil dan orang dewasa yang memiliki keengganan untuk buang air besar.Namun, menunda-nunda buang air besar ketika ada desakan untuk melakukannya juga berisiko menyebabkan susah untuk buang air besar.

4. Mengandung




-Sekitar 40 peratus wanita yang mengandung mengalami susah untuk buang air besar, terutama pada awal permulaan kehamilan.Sewaktu mengandung, tubuh menghasilkan lebih banyak hormon progesteron yang dapat mengendurkan otot. Sebagai akibatnya, ibu mengandung susah untuk buang air besar.

Cara Mengatasi Susah Buang Air Besar


1. Minum Air Yang Mencukupi
-Mengambil air yang mencukupi dapat mengatasi masalah sembelit ataupun susah untuk buang air besar.

2. Mengambil serat makanan 
Perbanyakan mengambil serat, setidaknya 18-30 gram per hari. Serat biasanya boleh didapat daripada buah-buahan, sayur-sayuran, ataupun kacang-kacangan.

3. Perbanyakkan aktiviti harian
-Lakukan Aktiviti fizikal dan yang paling sederhana adalah berjalan kaki selama  15 minit agar dapat mengelakkan masalah untuk buang air besar.

4. Jangan tunda buang air besar
-Jangan menunda untuk buang air besar ketika merasa perlu dan mendesak untuk melakukannya.

Sumber: Aladokter

-dedes93.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan